Formel 1 förarnas instegssport

Att få en plats som förare vid ett av stallen i världen överlägset mest prestigefyllda motorsportstävling är ingen lätt utmaning, men bevisligen möjligt. En väg som flera har gått är via något som vissa tror bara är en enkel underhållningsform: GoKart.

Den vanligaste upplevelsen många har från karting är via så kallade hyrkartsrace. I dessa få hyr alla deltagare tillfälligt ett fordon som de sedan racear med mot varandra runt en specialbyggd bana. Detta görs vanligtvis antingen som en teambuildingaktivitet via jobbet eller som en rolig grej tillsammans med kompisgänget.

När man väl har testat på hobbyn via en hyr-kart så är det inte omöjligt att man får mersmak, något som öppnar upp en helt ny värld. För även om hyrkartarna kan erbjuda mycket underhållning så är de fortfarande leksaker i jämförelse med de högre gokartklasserna det tävlas i. När man börjar titta på de tävlingsklasserna som finns där ute och kanske viktigast, i Sverige, så ser man hur otroligt många varianter det finns. Klasserna är indelade efter fordonstyp och riktar in sig på olika målgrupper. Den minsta klassen heter till exempel cadetti och är till för förare mellan sju och tio år. Landets tredje största klass är även den första klassen ( i motormässig storleksordning) där det inte finns någon övre åldersgräns. Vem som helst som är fjorton eller äldre får delta vilket kanske förklarar dess popularitet. Alla som tävlar kör med kartar som har samma chassi och motortyp. Dessa kommer båda, precis som det låter som, från Yamaha.

Yamaha är ett märke som är mycket stort både lokalt och internationellt. Främst är de kanske kända för sin motorcyklar som av många avundas gällande både stil och prestanda. Många förälskar sig i märket och köper även andra av deras mekaniska monster då de förutom motorcyklar tillverkar allt ifrån snöslungor till motorbåtar. Några som tagit vara på den Yamahafanatism som råder i Sverige och världen är pokersajten PokerStars. De ger nämligen sina spelare en chans att införskaffa en specialdesignad Yamahamotorcykel, skapad efter deras egna önskemål. Man kan välja mellan modellerna Road Star, Stratoliner och Raider.

En annan klass som väl passar de lite äldre förarna är Sport 2000. I denna klassen får förare som är över 20 år tävla och fordonen får vara av vilka fabrikat dem vill så länge de har en encylindrig motor på 125cc. Denna klassen är dock kanske mest inriktad på de lite mer avancerade hobbyåkarna och inte de som vill röra sig vidare med Formel 1 som mål.

Den tyngsta klassen inom Svensk kartracing är KZ2 där hastigheterna kan bli otroligt höga. Tack vare en sexväxlad 125cc motor så kan fordonet på vissa sträckor komma upp i hela 160 kilometer i timmen.

Bland de idag kända namn som en gång i tiden börjat med just gokart hittar vi bland annat vår svenska legend Ronnie Peterson. Han är än idag den svensk som gjort bäst ifrån sig i formel 1. Under sin tid vid ratten så hade han tio segrar och lika många andraplatser. Tyvärr slutade hans karriär efter bara åtta år inom F1. Under ett lopp 1978 skedde en olycka som ledde till att han senare avled på sjukhus.

Under årens lopp har det dock varit många andra svenskar som nosat på uppgiften som F1 förare. För bara några år sedan så var till exempel Björn Wirdheim som var test och reservförare för Jaguarstallet.

Det är dock inte bara i Sverige som gokart är stort  och en grogrund för talang. Även han som brukar anses vara modern tids överlägset bästa F1-förare, Michael Schumacher, började sin racingkarriär i en kart. Redan vid fyra års ålder hade hans far modifierat en trampcykel genom att på den installera en liten motorcykelmotor. Efter att Schumacher  kraschat in i en lyktstolpe fick han istället börja köra på en riktig gokartbana. Detta gjorde honom till den överlägset yngsta medlemmen på klubben.